شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷

«مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«جشنواره فجر» به شدت نیاز به «دبیرخانه دائمی» دارد/عدم ثبات باعث شده که هر دبیر جدیدی که می‌آید برنامه‌ریزی‌اش محدود به دوره خودشان باشد

نشست خبری دبیر جشنواره فیلم فجر با اصحاب رسانه 10 بهمن 1403؛مسعود نجفی

به گزارش سینماپرس: «مسعود نجفی» با اشاره به تبعات عدم حضور دبیرخانه دائمی برای رویدادیی همانند جشنواره فیلم فجر اشاره و گفت: این عدم ثبات باعث شده که هر دبیر جدیدی که می‌آید، برنامه‌ریزی‌اش محدود به دوره خودشان باشد و نتواند برنامه‌ریزی بلندمدت انجام دهد. ما شاهد تغییرات زیادی در طول ۴۳ سال گذشته بودیم، از تغییر نوع تندیس سیمرغ گرفته تا تغییرات مختلف در بخش‌ها. این تغییرات همه به عدم ثبات در دبیری جشنواره برمی‌گردد.

«مسعود نجفی» مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس به بررسی عملکرد جشنواره چهل و سوم و دلایل تمایز این دوره نسبت به دوره های قبل پرداخت و در این خصوص بیان داشت: امسال، با وجود اینکه آقای شاهسواری در فاصله اندکی مانده تا جشنواره به عنوان دبیر معرفی شدند، اما برنامه‌ریزی جشنواره با دقت و سرعت خوبی انجام شد. در مقایسه با سال‌های گذشته، برخی بخش‌های مهم زودتر مشخص شدند؛ از جمله مکان جشنواره، جدول سینمای مردمی و صدور کارت سینمای رسانه.

وی افزود: همچنین هر خبری که به قطعیت می‌رسید، بلافاصله اعلام شد؛ مثل معرفی هیئت انتخاب، داوران بخش‌های مختلف و مکان برگزاری جشنواره. این موضوع باعث شد دست ما در برنامه‌ریزی بازتر باشد. حتی امسال، برخلاف بسیاری از دوره‌های گذشته، پوستر جشنواره نیز زودتر رونمایی شد.

مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی تصریح کرد: یکی دیگر از تفاوت‌های امسال، حضور آقای شاهسواری بود. او مورد اعتماد اهالی سینما است و همین موضوع باعث شد مشارکت سینماگران، منتقدان و رسانه‌ها پررنگ تر شود.

وی افزود: خوشبختانه جشنواره ۴۳ از نظر حضور سینماگران، اهالی رسانه و استقبال مردم متمایز با دوره های اخیر بود و شاهد استقبال دوباره از جشنواره در سراسر کشور بودیم. باید تا در فضای جشنواره هستیم آسیب شناسی جدی صورت پذیرد تا با رفع نقاط ضعف و پر رنگ کردن نقاط قوت به استقبال جشنواره بهتری در دوره ۴۴ برویم.

نجفی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید دلیل افزایش کیفی و کمی آثار حاضر در چهل و سومین دوره جشنواره چه چیزی می باشد؟ اظهار داشت: طبیعتاً فیلم‌هایی که در جشنواره حضور دارند، از قبل تولید شده‌اند و ارتباط مستقیمی با جشنواره ندارند. انتخاب آثار نیز بر اساس معیارهای هیئت انتخاب و آیین‌نامه جشنواره انجام می‌شود.

این مدیر ارشد سازمان سینمایی بدون اشاره به تنزل تعداد آثار حاضر در دوره‌های اخیر جشنواره فیلم فجر و نمایش حداکثر 24 فیلم در دوره 41 و 25 فیلم در دوره 42؛ افزود: درخصوص تعداد آثار، برخلاف تصور، تعداد فیلم‌های رقابتی افزایش پیدا نکرده است. در سال‌های گذشته، ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ و ۱۱ فیلم در نگاه نو حضور داشتند. امسال این دو بخش با هم ادغام شدند و در کنار آن، چهار فیلم انیمیشن نیز به جشنواره اضافه شد.

مدیر روابط عمومی اداور اخیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: کیفیت بالای آثار انیمیشن باعث شد که جشنواره برای آن‌ها یک بخش مستقل در نظر بگیرد. همچنین، بخش ویژه‌ای هم در جشنواره امسال وجود داشت که ارتباطی با بخش مسابقه نداشت و نمایش‌های آن در سالن‌های برج میلاد و پردیس ملت انجام شد.

مسعود نجفی همچنین در خصوص محل برگزاری جشنواره فجر تصریح کرد: مشکل اصلی اینجاست که در سینمای ایران سالن استانداردی برای پذیرش این حجم از مخاطبان نداریم. در سال‌هایی که جشنواره در پردیس ملت برگزار شد، به دلیل نبود یک سالن بزرگ، تماشاگران در سالن‌های مختلف پخش می‌شدند و تجربه یکپارچه‌ای نداشتند. البته از نظر کیفیت، پردیس ملت یک سینمای استاندارد است و از لحاظ فنی مشکلی ندارد، اما اگر هدف این باشد که همه در یک سالن فیلم ببینند، تنها گزینه، برج میلاد است.

وی افزود: البته برج میلاد یک سالن حرفه‌ای سینما نیست، بلکه یک سالن ویژه کنسرت و همایش است. معماری خاص این سالن، از جمله سقف بلند، باعث می‌شود که برای نمایش فیلم ایده‌آل نباشد. بااین‌حال، قبل از جشنواره، تیم فنی برج میلاد سرویس‌های لازم را انجام دادند تا مشکلات فنی به حداقل برسد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی به موضوع لزوم ساخت خانه جشنواره ها اشاره کرد و بیان نمود: این موضوع سال‌هاست که مطرح می‌شود و خواسته اصلی اهالی سینما و رسانه این است که جشنواره یک سالن اختصاصی با استانداردهای سینمایی داشته باشد. از سال ۱۳۸۱ که من خبرنگار بودم، همیشه این مطالبه مطرح شده، اما هنوز محقق نشده است.

وی افزود: البته باید بگویم برای فیلم هایی که از قبل تست صدا و تصویر گرفته بودند تا حدود زیادی مشکل برطرف شده بود اما برخی فیلم‌ها این تست را انجام ندادند.

نجفی که در سال‌های گذشته نیز مدیریت روابط عمومی جشنواره فجر را عهده دار بود؛ در پاسخ به این پرسش که چقدر جشنواره فجر به دبیرخانه دائمی نیاز دارد؟ بیان داشت: خیلی زیاد. واقعاً جشنواره فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد هنری کشور، به شدت نیاز به دبیرخانه دائمی دارد. فقر آرشیوی جشنواره به خاطر نبود دبیرخانه ثابت به حدی است که من سال‌ها پیش که کتابی درباره تاریخچه جشنواره فجر نوشتم، منبع اصلی اطلاعاتی برای جمع‌آوری کاتالوگ‌ها یا بولتن‌ها و سایر اطلاعات وجود نداشت و مجبور شدم با مراجعه به افراد مختلف و استفاده از آرشیو شخصی این اطلاعات را جمع‌آوری کنم.

وی افزود: دبیرخانه ثابت حداقل این مزیت را دارد که اطلاعات و آرشیو جشنواره به‌طور کامل ثبت و ضبط می‌شود و دبیری که می‌آید، با تیمش کاملاً در جریان جزئیات جشنواره و اتفاقاتی که در سال‌های قبل افتاده است، قرار می‌گیرد. این شامل پرداخت‌ها، جزئیات داوری‌ها، انتخاب‌ها و سایر موارد می‌شود. اما متأسفانه چون دبیرخانه دائمی نداریم، این اطلاعات به‌طور مدون ثبت نمی‌شود.

مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی به تبعات عدم حضور دبیرخانه دائمی برای رویدادیی همانند جشنواره فیلم فجر اشاره و تصریح داشت: این عدم ثبات باعث شده که هر دبیر جدیدی که می‌آید، برنامه‌ریزی‌اش محدود به دوره خودشان باشد و نتواند برنامه‌ریزی بلندمدت انجام دهد. ما شاهد تغییرات زیادی در طول ۴۳ سال گذشته بودیم، از تغییر نوع تندیس سیمرغ گرفته تا تغییرات مختلف در بخش‌ها. این تغییرات همه به عدم ثبات در دبیری جشنواره برمی‌گردد.

وی افزود: متأسفانه این مسئله حل نشده است. حتی در دوره آقای شمقدری بحث تشکیل سازمان جشنواره مطرح شد و حکم‌هایی هم در این زمینه صادر شد، ولی به نتیجه نرسید. هنوز هم این بحث مطرح است که حداقل یک دبیرخانه دائمی باید شکل بگیرد. جشنواره فجر، به عنوان مهم‌ترین جشنواره کشور با قدمت ۴۳ ساله، نیاز به یک ساز و کار مشخص و مدون دارد. این فقط برای جشنواره فجر ضروری نیست، بلکه برای سایر جشنواره‌ها هم لازم است.

«مسعود نجفی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان ساخت: فرق جشنواره فجر با دیگر جشنواره‌ها این است که سایر جشنواره‌ها در دل موسسات مختلف برگزار می‌شوند و در طول سال درگیر هستند. جشنواره کودک در فارابی، جشنواره حقیقت در مرکز گسترش و جشنواره فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان. اما جشنواره فجر به دلیل اینکه متولیانش در دوره‌های مختلف تغییر کرده‌اند، از دوره‌ای به فارابی رفته، سپس به رسانه‌های های تصویری و دوره ای به موزه سینما و دوباره به فارابی برگشته، همیشه خانه به دوش بوده و اطلاعات جامعی از آن ثبت نشده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.